studietempo enzo


Ik studeer bij de Open Universiteit, in eigen tempo. Ik probeer zoveel mogelijk voltijds te studeren, het liefst heb ik m’n propedeuse in 1 jaar af. Nu is er een complicatie: sommige vakken hebben vaste tentamendagen, en sommige hebben ‘ingangseisen’ (eerst een specifiek ander vak afronden, soms meerdere), en eentje heeft een verplichte bijeenkomst, waardoor het precies moeilijk is om alle propedeusevakken achter elkaar af te ronden

Ik ben nu bezig met Inleiding Letterkunde; tentamen is eind januari. Als ik het huidige studietempo volhoud, ben ik half december al door de stof heen. Ik zou dus nog een vak erbij kunnen nemen. Ik denk dat ik dan ‘schrijfpracticum 1’ ga doen, zakelijk schrijven. Met mijn achtergrond kan dat niet erg veel tijd kosten. Dat vak kan ik dan ook eind januari afronden. Tot zover niets aan de hand.

 

Inleiding Kunstgeschiedenis heeft tentamen in juni. Het is een groot vak (2 modules), dus die kan ik waarschijnlijk niet zo goed combineren met een ander vak.

Dan zit ik dus met een gat tussen januari en juni; in dat gat kan ik een paar ‘sys-tentamens’ doen, van vakken waarbij de tentamens zelf te plannen zijn (‘sys’). Veranderende grenzen 1 en 2, en geschiedenis van het privéleven.

Inleiding Filosofie is een probleemgeval: het vak is net vernieuwd, en er staat nog geen tentamen van ingeroosterd, ook staat er niet bij dat het zelf in te roosteren is. Ik kan die dus nog moeilijk gaan doen. (Ik hoop eigenlijk dat die in augustus of in april getentamineerd wordt.)

Blijft er nog één vak over, cultuurwetenschappelijke vaardigheden 1. Dat vak mag ik pas doen nadat ik óf inleiding kunstgeschiedenis, óf inleiding filosofie afgerond heb. En daar zit een verplichte bijeenkomst bij, ‘in het eerste semester’. We zullen dus maar afwachten wanneer dat wordt.

Mocht ik nog te snel gaan, dan kan ik altijd nog wat gaan doen voor de post-propedeuse, bijvoorbeeld voor in de vrije ruimte iets van psychologie of onderwijskunde. Komt tijd, komt raad.

Eerst maar weer verder met inleiding letterkunde vandaag.

Plaats een reactie