Tentamen letterkunde en leesvaardigheid


Komende maandag heb ik een tentamen voor het vak ‘inleiding letterkunde’. Een flink groot vak, eindeloos veel namen, iets minder groot aantal stromingen, en dito verbindingen tussen de verschillende stromingen. Heel veel leesvoer.

Bij deze een stukje zelfreflexie over hoe ik gestudeerd heb, waarbij ik ook inga op mijn verminderde leesvaardigheid tgv burn-out.

Ik zie het tentamen aan de ene kant prima zitten, omdat ik net een proeftentamen heb gemaakt waar ik een 8,8 voor had. Aan de andere kant twijfel ik of ik het wel écht goed ken, en niet teveel namen door elkaar ga halen maandag. ’t Tentamen is ’s avonds, wat voor mij echt een nadeel is.

Tegelijk ben ik best tevreden over hoeveel ik gestudeerd heb. Ik was altijd een onderpresteerder, maar tot nu toe heb ik best stevig gestudeerd, samenvattingen gemaakt in Freemind (mindmapprogramma) en termen geleerd met teach2000.

Een jaar of 5 geleden had ik een burn-out, toen kon ik helemaal niet lezen (krantenartikeltjes waren al teveel tekst, uit de bijbel moest ik worden voorgelezen). Langzamerhand heb ik weer meer leescapaciteit gekregen, al is mijn leestempo nog steeds ver beneden het peil van 6 jaar geleden. Zo’n boekenwurm als ik vroeger was, ben ik helaas niet meer.

Maar met studeren gaat het wel duidelijk steeds beter. Ik kan vrij veel lezen, jammer genoeg is lezen voor mij niet meer een ontspanningsactiviteit. Een roman lezen ter ontspanning kan ik niet als ik een flink deel van de dag gestudeerd heb.

En juist dit vak heeft zóveel aanknopingspunten met boeken die ik in m’n kast heb staan, dat ik eigenlijk 1 boek per week ernaast zou willen lezen. Nu kom ik nog niet aan 1 boek per maand ernaast.

Wie weet komt het ooit wel weer, het is in die 5 jaar toch ook duidelijk verbeterd. En anders moet ik me er maar op instellen dat ik inderdaad nooit meer zoveel kan lezen als vroeger. Ik heb wel geleerd selectiever te zijn met wat ik als leesvoer aanpak. En ik kan gelukkig ook teren op wat ik vroeger allemaal wel heb kunnen lezen.

Plaats een reactie